2-1 schilderij
In deze opdracht is het erg belangrijk dat er goed gemeten wordt, aangezien je plaatje anders niet goed lukt.

 

Als eerst zoek je twee plaatjes die even groot zijn. Bijvoorbeeld bij allebei de breedte en lengte 10 cm. 

 

 

 

 

Zoals je ziet moet je een vlak hebben dat de breedte van foto A en B samen neemt. 

Foto A (10 CM)+Foto B (10 CM) = vlak 20 CM 

Nu is het de bedoeling dat je om de centimeter een streep trekt op het vlak.
Je trekt de streepjes van boven naar beneden.

___________________________________     < 20 cm
|   |                                                     |
|   |                                                     |
|__|______________________________ |

 

 

Daarna vouw je het blaadje op de streepjes op een zigzaggende manier. Het resultaat komt er dan als volgt uit te zien. 

 

Nu pak je foto A erbij en hier zet je ook om de centimeter een streep zoals we al bij het vlak gedaan hebben. Ook zet je nummers op de stoken, aangezien je anders de juiste volgorde vergeet van de stroken.

Als de stroken genummerd zijn, kun je ze uitknippen.

De stroken van foto A plak je nu allemaal aan de linker kant van alle zigzag kanten. Dit zie je goed op het plaatje hiernaast. 

 

Zodra je dit gedaan hebt, herhaal je dezelfde stappen van foto A met foto B. Foto B plak je dan aan de rechterkant van de zigzag kanten.

 

Om het kunstwerk helemaal mooi af te maken, kun je hem op een canvasdoek vastlijmen en dit doek mooi versieren.

 

Tadaa! Je kunstwerk is af.


Alles valt te meten

Alles om je heen valt te meten, maar eigenlijk sta je daar helemaal niet bij stil. Als introductie van het meten, is het leuk om de kinderen hier zelf eens mee aan de slag te laten gaan. Geef ieder kind het werkblad mee en een 1 meter lint van bijvoorbeeld de IKEA. Meet daarna zelf een tafeltje van school en laat de kinderen zien hoe je dit opmeet en noteert in het werkblad. Laat de kinderen alle dingen opmeten die in het werkblad staan en laat ze dit invullen in het 'meter' vakje van het werkblad. 

 

Zodra ze dat allemaal thuis en op school hebben gedaan, kun je wat antwoorden vergelijken tijdens de les. Daarna kun je de kinderen uitleggen hoe je van meter naar decimeter gaat, van decimeter naar centimeter en van centimeter naar millimeter. 

Download
Alles valt te meten werkblad
WebsiteAllesValtTeMeten.pdf
Adobe Acrobat document 303.9 KB